Een dag niet geklaagd…

Tegenwoordig hebben we voor bijna iedere dag een nieuwe bestemming. Je kunt er een 2e kalender voor aanleggen. Vandaag was er de zogenaamde klaagvrije dag. Ah, zielige klaagmuur, denk ik dan. Veel gezelliger toch dat die muur veel bezoek krijgt?

Drama-queen

Heerlijk om me als een volleerde drama-queen druk te maken om de meest triviale gebeurtenissen. Heerlijk om aan kinderen die een piepklein rood plekje op hun duim laten zien, te vragen of ik de rolstoel alvast klaar moet zetten? Geweldig om er nog een schepje bovenop te doen als iemand zeikt of zeurt om niets en er vol in mee te gaan. Dat geeft lucht, beweging en relativering. Dat helpt om te leren omdenken, zodat er een positiever gevoel ontstaat.

Toeval bestaat niet

Dus ik lachte me een kriek toen ik vandaag lesgaf op Hogeschool Tio. We zijn dit semester bezig met schrijfvaardigheid en vandaag stond op het programma, je raadt het al, het goed formuleren van een klacht en een effectieve schriftelijke reactie op een klacht.

Klacht wordt kracht

“Pas als je in staat bent, om klachten van klanten en gasten om te dopen tot kansrijke incidenten, dan ben je een goede professional”. Tsjakaa! Dus heb ik mijn studenten als Emilia Ratelband laten zien hoe fantastisch gaaf het is om klagers weer tevreden te stellen. Ik ben benieuwd hoe de beoordelingen van mijn lessen vandaag zijn…

Zonder dollen

Tussen een gebeurtenis en jouw reactie bevindt zich altijd een ruimte waarin je kunt kiezen hoe je reageert. Zo’n klein stiltemoment dat zich ook aandient tussen een in- en uitademing. Het is prachtig om erachter te komen hoe jij omgaat met alles in jouw omgeving. Vandaar dat ik deze klaagvrije dag blij wil afsluiten.

Voor de trouwe Blog-lezers: “Als de weegschaal morgenochtend iets zegt wat ik niet wil, dan zoek ik de ruimte op voor mijn reactie, dan lach ik terug en bedank ik hem voor zijn inzicht. Als ik lang genoeg blijf staan, zegt dat platte, digitale, vierkante ding toch niets meer terug”.

 Loes Live & Learn ondersteunt jouw bedrijf graag, zoals omgaan met klachten, scoren op klantgerichtheid en positieve samenwerking binnen jouw team. www.loeslivelearn.nl

Je las een verhaal van Marloes

Reageren mag altijd door mij een email te sturen en delen mag ook. Wat ook mag, is doorklikken naar het aanbod op de website:

Training & Coaching

Ontvang de nieuwste verhalen in je inbox

Ik beloof je dat ik zorgvuldig met je gegevens om zal gaan. Je kunt je op elk gewenst moment uitschrijven.