De Horeca & Leisure bloedt leeg. Aan de hotelscholen zit twintig procent minder leerlingen dan tien jaar geleden en de helft van de afgestudeerden stapt binnen de vijf jaar uit de sector, terwijl er steeds meer jobs zijn. In de hoop het tij te keren, zijn Rianne Maas (Storm Training & Coaching) en ik actief op de Horeca & Leisure markt. We bieden twee formules aan die je los van elkaar kunt volgen en die ook aanvullend zijn. Beide al jaren succesvol.

Workshop: 1+1=3 de praktijk in

  • 1 dag (als losse dagdelen te boeken)
  • Kort & krachtig & inspirerend
  • We draaien het om, eerst jouw praktijksituaties, dan de tips
  • Snel resultaat: vandaag geleerd, morgen toe te passen
  • Alles in een veilige sfeer
  • Een boost voor je motivatie en ontwikkeling als je even wat ‘inzakt’ of met situaties worstelt op je werk
  • Overal en altijd een succes deze dag!

Teamtraining 1+1=3

  • Inzicht in jezelf – de ander – je team
  • Kwaliteiten en valkuilen herkennen en erkennen
  • Hoe spreken jullie elkaar aan en wat is daarin te verbeteren?
  • Goed voor de teamspirit, de samenwerking en de communicatie

“Samen bereiken wij meer dan alleen. Op onze eigen, unieke wijze krijgen we vrijwel iedere deelnemer mee. Het mooiste compliment is dat de deelnemers het jammer vinden dat het afgelopen is en later vaak nog contact zoeken om te laten weten dat het werkt wat ze geleerd hebben.”

“Van nature voelen we een klik met deze branche. Altijd mensen-mensen, vaak jong en dynamisch, lekker direct en duidelijk in wat ze willen leren. Dan moet je niet aankomen met lange, uitgebreide trainingsdagen. Dan bied je ze meerdere malen een dagdeel aan waarin hun praktijk leidend is.”

Deze aanpak werkt en wordt als succesvol, leerzaam en fijn ervaren. In groepen van 6 tot 8 deelnemers staat eenieder continu in de leerstand. Deelnemers wordt gevraagd om met praktijkcases te komen en daarmee wordt direct geoefend. De een is trainingsactrice, de ander procesbegeleider. Men vraagt zich altijd weer af hoe de actrice die ‘lastige’ klant, collega of baas kan neerzetten. Ze mogen dat gedrag bestellen wat ze moeilijk vinden om mee om te gaan.

Het meest waardevolle van deze opzet is dat de deelnemer in zijn eigen spiegel kijkt. In heel korte tijd wordt zichtbaar gemaakt waar de leerbehoefte zit. De deelnemer ontvangt daardoor gericht inzichten en tips om te groeien.

We draaien het dus om. We beginnen met de praktijk. Door de laag van gedrag en vaardigheden aan te raken, gebeurt er ook iets in de diepere lagen van de overtuigingen en gevoelens. Met als gevolg een blijvend effect. Want uiteraard is de transfer IN de praktijk het allerbelangrijkst.”