De Wet van Snuf

Teamdag Stichting Welzijn Son

Je hebt van die dagen die je niet snel vergeet. Die voelen als rijkdom. Als pure winst. Afgelopen donderdag was ook zo’n dag. Teamdag Bedrijfsvoering van SWZ Son. Een combi van nut, gezelligheid en sport & spel. Mijn opdracht was om ca 35 medewerkers ‘s ochtends mee te nemen in de wereld van interne- en externe klantgerichtheid. Kei gave opdracht, maar niet eentje waarbij ik het programma zomaar op de plank heb liggen. Dat doe ik het liefst. Telkens weer iets bedenken en ontwikkelen voor opdrachtgevers met als slogan: “leef en leer”.

Klantgerichtheidklantgericht

Je herkent het vast en zeker om zo’n verplichte “we moeten samen gezellig doen” teamdag te hebben. Zo ook die donderdag toen ik de SWZ-ers tussen 08.30 en 09.00 in Aqua Best verwelkomde. De een komt met een grote grijns binnen, de ander is wat schuchter of duikt asap het terras op met koffie en een peuk. Mochten jij of ik al enige twijfel hebben of medewerkers Bedrijfsvoering (Financieel, IT, Vastgoed, Facilitair) betrokken zijn bij het thema klantgerichtheid, dan heb ik nu het levende bewijs: ze zijn het wel.

En zo liep ik weer eens aan tegen mijn eigen belemmerende overtuigingen. Ze zullen vast niet van interactie houden en wat moet ik doen als ze moeite hebben met mijn opdracht “Theater van de lach”.

Energie en vonkjes

In de vonkjes van ogen kun je zien of mensen het leuk vinden, of mensen ergens door geraakt worden. Met al die vonkjes werd het dus zo’n dag die ik niet snel vergeet. Ik werd om de oren geslagen met ideeën, plannen en actie’s. Collega’s die spontaan de handschoen oppakken en vooruit willen met hun interne- en externe klantgerichtheid. Een manager die daartoe enorm faciliteert. Energie dus.

Mijn kruk is stuk

We sloten de ochtend af met groep 2, die in korte tijd een sketch had voorbereid met als doel “Theater van de lach”. Hilarisch en ijzersterk hoe deze collega’s in 5 minuten met veel zelfspot lieten zien waar hun hiaten ogv klantgerichtheid zitten. “Mijn kruk is stuk” werd daarmee het daverende slotstuk van de ochtend.

De wet van Snuf

Klantgerichtheid heeft te maken met de basis attitude om vriendelijk en dienstbaar te zijn. Wat je geeft, krijg je terug. De wet van de wederkerigheid dus: de wet van Snuf. Onze trouwe viervoeters doen dat namelijk. Jij hoeft alleen maar thuis te komen, je hond kwispelt je tegemoet en tovert daarmee een glimlach op jouw gezicht. Blijkbaar dragen honden dat over op hun baasjes, zo leerde ik, want hondenbezitters groeten elkaar altijd op straat en daar zouden niet-hondenbezitters nog iets van kunnen leren. Afijn.

Pure winst

Al maakte ik ’s middags geen deel uit van het winnende SWZ team in sport & spel en al werd ik ’s avonds 2 maal gigantisch ingemaakt op ons plaatselijke NTC ’72 tennistoernooi (met als smoes dat ik die middag wat spieren verrekt had op de stormbaan en drijfnat was geworden met het vlotten bouwen), toch kijk ik met een grote glimlach terug op deze Teamdag. En het allermooiste: ’s ochtends waren jullie mijn klant, ’s middags mocht ik als “vreemde klant” met  jullie meedoen. Een en al klantgerichtheid dus.

“Loes Live & Learn ” bedankt SWZ Son hartelijk! Voor alle vonkjes en wederkerigheid. Zoals wij dat op z’n Brabants zeggen: het was kei goe. En nu: kwispelen maar!

 

Je las een verhaal van Marloes

Reageren mag altijd door mij een email te sturen en delen mag ook. Wat ook mag, is doorklikken naar het aanbod op de website:

Training & Coaching

Ontvang de nieuwste verhalen in je inbox

Ik beloof je dat ik zorgvuldig met je gegevens om zal gaan. Je kunt je op elk gewenst moment uitschrijven.